Gezond leven is langer leven…

 

Als je een gezonde levensstijl hebt kan je er van overtuigd zijn dat je zeker langer leeft. Niet alleen zal je langer en gelukkiger door het leven gaan, maar je zal je ook lekker in je vel voelen.

groente en fruit - gezonde lifestyleWe gaan in dit artikel een aantal gezonde tips geven die je kunnen helpen gezonder door het leven te gaan met tips over voeding, bewegen, diëten en meer. Misschien tips die je al weet en hopelijk ook tips die je helpen om ze toe te passen op je eigen manier van leven. Het zijn vaak maar kleine aanpassingen in je dagelijkse leven die soms al snel grote veranderingen teweeg kunnen brengen.

Het maken van slechts een paar veranderingen in je levensstijl kunnen je helpen om langer te leven. Uit recente studies bleek dat roken, overmatig alcoholgebruik, weinig bewegen en het niet eten van voldoende fruit en groenten je leeftijd met maar liefst 12 jaar kan verkorten. Dus door de ongezonde gewoonten zou je volgens de studies 12 jaar schelen tegen over iemand die wel gezond leeft. Gelukkig kunt je er zelf iets aan doen en je ongezond gedrag corrigeren. We gaan kijken wat simpele tips je al kunnen helpen een gezonde levensstijl te hebben.

 

Niet teveel eten

 

te veel eten - tips-omaftevallen.nlAls je 100 wil worden is het helemaal niet zo vreemd dat een klein beetje eten op je bord je kan helpen. Auteur Dan Buettner heeft studies over de hele wereld gedaan om te kijken waar men het oudste worden. Daaruit bleek dat het Japanse volk het oudst worden. Uit de studie bleek dat het Japanse volk met eten stopt als ze slechts 80% vol zijn. In een universiteit in St.Lois University hebben onderzoekers dit bevestigd. Ook dat je door het eten van minder eten je langzamer ouder zal worden. In een studie zagen ze dat het beperken van calorieën de productie van T3, een schildklier hormoon dat metabolisme vertraagt en versnelt tijdens het verouderingsproces. Dus minder eten zal deze hormoon zijn productie vertragen en daarmee het verouderingsproces.

Kort geleden is er een boek, het Pioppi dieet, uitgekomen waarin beschreven staat dat er in een dorp in Italië een gezonde manier van voeding toepast en daar worden de mensen ook ouder dan gemiddeld. Kun je nagaan als je écht op je eetpatroon let dat het je zal helpen gezond en ouder te worden. En het eten is nog lekker ook!

Kijk minder TV

 

Tv uit - tips om af te vallenTe veel tijd doorbrengen aan de voorkant van de tv kan serieuze tol eisen van je gezondheid.  Uit onderzoeken van 2010 bleek dat mensen die vier of meer uur naar tv keken 46% meer kans om minder oud te worden dan mensen die per dag minder dan twee uur keken.

Het verminderen van tv kijken helpt; elk extra uur dat je kijkt verhoogt het totale risico op overlijden met 11% en het risico op hart-en vaatziekten met 18%. Geen goed vooruitzicht.

Geen Crashdiëten

 

Dit is een belangrijk onderdeel van dit artikel omdat we hier meer op terug zullen blijven komen, omdat het een essentieel onderdeel is hoe je leeft, wat je lifestyle is.

Wat eet je? of beter wat eet je misschien juist niet?

Een crashdieet is niet aan te raden om te gaan volgen omdat het vaak een enorme impact op je lichaam zal hebben. Het crashdieet laat je iets even volgen waar je lichaam op zal reageren (afvallen) en daarna stap je weer terug op je ‘oude’ eetpatroon of gewoontes. Waarop je lichaam wederom zal reageren en je zal hoogstwaarschijnlijk sneller in gewicht aan komen. Zo ontstaat het JoJo effect.

vork - tipsomaftevallenWe nemen het ziekenhuisdieet als voorbeeld, maar er zijn tal van andere crash-diëten die claimen te werken. Dit ziekenhuisdieet is een dieet die bedoelt is om patiënten uit een instelling of ziekenhuis snel af te laten vallen omdat de patiënten een belangrijke ingreep of operatie moeten ondergaan. Dit kan naar gelang je gewicht kwijt wil raken. Het ziekenhuisdieet zorgt er in verschillende vormen voor dat je stukken minder calorieën binnen krijgt dan dat je normaal binnen zou moet krijgen.

Vaak is het met de crash-diëten zo dat ze roofbouw plegen op je lichaam omdat je gewoonweg te weinig essentiële voedingsstoffen binnen krijgt. De normale dagelijkse aanbevolen hoeveelheid calorieën ligt tussen de 1500 en 2000 en dit is stukken lager bij het ziekenhuisdieet en andere soorten crash-diëten. Dus ons advies begin zeker niet aan een crashdieet.

Er staan een aantal programma’s op de website die je wel op een gezonde manier kunnen laten afvallen zonder dat het impact zal hebben op je gezondheid en je lichaam. Zodat je niet in de Jojo mode terecht zal komen.

Vermijd teveel zon

 

Het vermijden van te veel zon op je hoofd, dit verminderd de kans op huidkanker en het houd je jong door het voorkomen van rimpels, fijne lijntjes, en veroudering van de huid.
Het is nooit te vroeg of te laat om zonnebrandcreme te gebruiken, zon met mate - tipsomaftevallenook al lijkt de zon niet zo sterk. Niet alleen voor je gezicht maar ook voor de rest van je lichaam wat in de zon komt.  Schade door zon zie je vaak door vlekjes op je borst, armen en nek.

Zon met mate en ga niet uren achtereen in de zon, dit zal je huis sneller uitdrogen en laten verouderen. Geniet van de zon maar met mate! (meer info is te vinden op KWF website)

Drink met mate (of helemaal niet)

 

Rode wijn - tipsomaftevallenVrouwen en mannen die twee of meer alcoholische drankjes per dag hebben kunnen schadelijke gevolgen krijgen. Variërend van gewichtstoename tot relatieproblemen. Maar kleinere hoeveelheid alcohol kan eigenlijk goed voor je zijn. Een borreltje of wijntje per dag kan positieve invloed hebben op je hart, je doorbloeding. Dit is uit meerdere studies gebleken.Uit een andere studie is gebleken (British Medical Journal) is gebleken dat het drinken van dagelijks een glas wijn bij vrouwen het risico toeneemt op het krijgen van borstkanker. Uit dit onderzoek was geen overeenkomstig risico voor mannen. Uit deze studie bleek ook dat het drinken van wijn een lichte stijging van het risico op kanker. Daarentegen zijn er tal van studies die uitwijzen dat rode wijn juist goede antioxidanten zou bevatten die een positief effect op hart en spierfuncties.

Stop met Roken

 

Als je een roker bent, weet je hoe hard stoppen kan zijn, maar hier is wat inspiratie: verschillende onderzoeken wijzen uit dat tabaksgebruik het roken de meest voorkomende doodsoorzaak blijft. Sommige schattingen suggereren dat roken je makkelijk 10 jaar of meer van je leven zal kosten.

Geen Sigaretten - tipsomaftevallen.nlAls je gestopt bent met het afkicken van je slechte gewoonte of als je de gewoonte geleidelijk probeert af te bouwen, zal je lichaam snel reageren en is als het ware vergevingsgezind. Je bloeddruk en bloedsomloop verbeteren snel na het stoppen met roken. Het risico om kanker te krijgen neemt daarna elk jaar af.

Houd er rekening mee dat je gezinsleden ook baat hebben bij het tabakvrij houden omdat ze niet langer worden blootgesteld aan gevaarlijke rook. Daarbij zal je huid er ook jonger uit gaan zien.

Tot slot

 

De bovenstaande tips zijn slechts een aantal punten waarin je een beter versie van jezelf kan creëren. Er zijn vast wel tips die je al wist en misschien zijn ze moeilijk om vol te houden. We zullen vaker leuke weetjes en tips plaatsen waar je misschien iets aan kan hebben, al is het alleen maar als een soort reminder.

google-site-verification=ARjV_OV2vn3_29m4mAi30OwPv1xrbbC8erUMvi3mi3s