Suiker - slecht voor je gezondheid?

Suiker slecht voor je gezondheid

 

Waarschijnlijk heb je het al vaker gehoord of gelezen dat Suiker slecht voor je gezondheid is.

Waarom dit zo is zullen we hieronder kort een beetje uiteenzetten door wat feiten op een rijtje te zetten en niet onbelangrijk wat je beter kan doen om het overmaat aan suiker te vermijden.

Het moment dat je geraffineerde suiker tot je neemt zal dit leiden tot

geen suikerpieken in je bloedsuikerspiegel en dat je alvleesklier insuline vrijlaat. Tenzij er fysieke activiteiten worden gedaan zal het suiker ergens worden opgeslagen als backup om als energiebron te dienen. Dat is als het ware vet; de reserve branstoftank. Insuline is bekend als een vet producerende en als opslag hormoon. De ‘ongebruikte’ suiker die zal worden opgeslagen als reserve (vet) en dit zal zeker na verloop van tijd leiden tot overgewicht. En dit is nu net iets wat we eigenlijk allemaal niet willen.. Overmatig gebruik kan leiden tot Type 2 diabetes. Omdat het lichaam insuliteresistentie creëert bij consistente inname van suiker, de alvleesklier went aan het ‘pompen’ van zoveel insuline en dit kan type 2 diabetes ontwikkelen. Dit is afhankelijk van veel factoren, zo ook van de erfelijkheid en aanleg.

Suiker is de cocaïne van de voedselindustrie. Suiker is bijna in veel soorten voeding toegevoegd, ook vaak zonder dat je er bewust van bent. Een kleine greep uit bekende producten die suikers bevatten zijn oa: ketchup, pastasauzen, salade dressings, graanrepen, brood, crackers, sushi, hoestdrankjes, melk, yogurt drankjes, cola (heel veel, maar is algemeen bekend), verschillende frisdranken en nog veel meer, vaak zijn de ‘light’ drankjes gezoet met suiker.

Wat kan je doen om de suiker opname te verminderen?

 

1. Vermijd kunstmatige zoetstoffen

Dit klinkt misschien vreemd, producten met kunstmatige zoetstoffen hebben nul calorieën en geen toegevoegde suikers toch? Technisch gezien wel ja, maar de kunstmatige zoetstoffen is de truc om je lichaam te laten geloven dat je suiker ontvangt. Aangezien je lichaam geen suiker ontvangt en ook niet verbruikt kan dit leiden tot juist een verlangen naar suiker. En dit is nu juist wat we willen voorkomen. Een wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat sucralose (aspartaam=zoetstof) een stijging van 20% van de bloedsuikerspiegel veroorzaakt. Dit betekend dat het vergelijkbaar handelt zoals bij suiker, zonder dat er ook maar suiker aan te pas komt.

 

2. Neem Donkere chocolade

Wanneer je écht zin hebt in chocolade neem dat bij voorkeur donkere chocolade. Dit in plaats van Melk chocolade. donkere chocoladeDonkere chocolade die ten minste uit 70% cacao bestaat. Idealer is 90% cacao, deze zorgt dat je bloedsuikerspiegel lager zal worden. Ook een voordeel dat donkere cacao vol zit met anti-oxidanten en polyfenylen (omschrijving Wikipedia: Polyfenolen zijn een groep van chemische verbindingen, die voorkomen in planten. Een molecuul polyfenol bestaat uit meer dan één fenolgroep, Ze worden onderverdeeld in tanninen en fenylpropanoïden zoals ligninen en flavonoïden. Polyfenolen kunnen worden aangetoond met een Fe(III)-chloride-oplossing, omdat ze hiermee een groene tot blauwe verbinding vormen.) deze helpen bij de glucose huishouding.

Een stukje echte donkere per dag zal je verlangen naar suiker verminderen en heeft verder enorme voordelen op je gezondheid.

 

3. Het eten van eiwitten in combinatie met suikers

Als je fruit neemt krijg je een piek in je bloedsuikerspiegel. Om dit te voorkomen of te verminderen kan je voordat je fruit neemt (of andere suikers) een handje vol noten, amandelen of walnoten nemen. Dit zal de opname van de suikers vertragen.

 4. Stevia

Stevia is een goed alternatief voor suiker.

stevia - tips-om af te vallenStevia is een plant die al duizenden jaren gebruikt wordt om dingen medicijnen te zoeten. Het geeft geen negatieve effecten zoals suiker. Het heeft zelfs een aantal voordelen voor je gezondheid, zoals eventueel verlagen van de bloeddruk en het helpen om de bloedsuikerspiegel te verlagen. Stevia is nog niet zo lang bekend in europa, maar is steeds meer te vinden als zoetstof in verschillende dranken en andere producten. Het lijkt een goed alternatief voor de bekende zoetjes en suiker en heeft daarbij zijn voordelen. (zie korte uitleg Stevia)

Het voordeel van verminderen van je suikeropname zal je lichamelijk ook ondervinden. Zo kan je minder last hebben van hoofdpijn, je fitter voelen, stoelgang verbeterd, betere huidconditie en nog veel meer.

 

Met 40 dagen zonder suiker is het mogelijk zelf de voordelen te ervaren en vooral te ondervinden.

 

 

start 40 dagen zonder suiker - tips-omaftevallen