Bewegen of sporten

Eten en drinken geeft je de energie die je lichaam nodig heeft om te kunnen functioneren en te Bewegen of sporten. Je blijft op gewicht als er balans is tussen de hoeveelheid energie uit je eten en drinken en de hoeveelheid energie die je lichaam verbruikt, dus beweging is heel belangrijk Dus: wat je eet, moet je ook verbranden. Of je in energiebalans bent, heb je grotendeels zelf in de hand. Je bepaalt immers zelf hoeveel je eet en hoe actief je bent. Als je niet zo actief bent, gebruik je minder energie dan als je wel actief bent.

Jouw lichaam als batterij  / Hoe werkt je energiebalans?

Vergelijk je lichaam maar met een batterij. De batterij laadt op door voeding. Hij loopt weer leeg door die energie uit je eten te gebruiken. Wie veel in beweging is, verbruikt veel energie. Maar eet je meer dan je verbruikt, dan slaat je lichaam de niet gebruikte energie op in de vorm van vet. Dan ga je zwaarder worden. Eet je minder dan je verbruikt, dan moet je afvallen. Energiebalans helpt je omgaan met teveel. Daarbij komt ook het bewegen, beweeg minimaal actief, wandelen, 30 minuten per dag.

Aërobe oefeningen voor bewegen  en afvallen 

(zoals wandelen, fietsen en rennen) Hierbij verbeter je onder andere het uithoudingsvermogen van hart en bloedvaten.  Met deze oefeningen heb je bij afvallen in principe het meeste effect.  Adviezen voor een gezonde leefstijl benadrukken dat het doen van 30 minuten aerobe oefeningen gedurende vijf maal per week gewenst is. Dit kan gaan om gewoon lekker in de bossen of duinen een wandeling maken van minimaal 30 minuten, dit komt allemaal ten goede van de verbranding, maar dus ook goed voor je doorbloeding.

Anaërobe oefeningen voor bewegen en afslanken

(zoals gewichtsoefeningen, functionele training en sprinten). Deze vorm van beweging bevordert de korte termijn spierkracht en opbouw van spieren. Op de kortere termijn zal deze spierontwikkeling mogelijk juist tot wat gewichtstoename leiden, op de langere termijn zal deze vorm van training je wel degelijk een ‘strakker’ lichaam geven en je helpen bij fitness en afslanken.

Oefeningen om de soepelheid bij beweging te bevorderen

(zoals het stretchen van de spieren om de beweeglijkheid van spieren en gewrichten te verbeteren). Deze bewegingsvorm zal niet zo snel tot gewichtsverlies leiden als aërobe oefeningen. De klassieke yoga houding blijkt echter wel een goede manier om de buikspieren te trainen. En getrainde buikspieren spelen weer een rol bij het afvallen.

Sporten:

Zijn lichaamsbewegingen, Sporten en afvallen onlosmakelijk met elkaar verbonden ?

Veel mensen vragen zich dit af, en het antwoord op deze vraag zal voor velen “ja” zijn. Hoewel geen mens hetzelfde is en dientengevolge de intensiteit en de hoeveelheid lichaamsbeweging die noodzakelijk is voor gewichtsverlies zal verschillen per persoon, is lichaamsbeweging over het algemeen noodzakelijk wil men afslanken.

Waarom speelt lichaamsbeweging zo’n belangrijke rol binnen  het  afslankproces?

Afvallen draait uiteindelijk om het verbranden van calorieën. Simpel gezegd; je lichaam moet meer calorieën verbranden dan dat er dagelijks via je dieet binnenkomen. Dit effect kan op diverse manieren bereikt worden, waarvan het verminderen van de dagelijkse inname van calorieën,
met andere woorden het volgen van een dieet, er één is.

Het grote nadeel van een dieet is echter het zogenaamde jojo-effect: zodra je stopt met je dieet vliegen de kilo’s er weer aan. Om gezond en blijvend af te vallen is het dus beter niet te gaan diëten, maar gezonder te gaan eten en daarnaast meer te gaan bewegen.

Meer Lichaamsbewegingen dus , Maar hoe ?

Er is een keuze te over aan mogelijkheden om meer te gaan bewegen, maar de praktijk leert dat het makkelijker klinkt dan dat het in het echt is. Er zijn echter trucjes om lichaamsbeweging in een vol en druk leven in te passen. Hierdoor kom je toch aan de nodige beweging toe met het uiteindelijke resultaat dat je gewicht verliest en je je lekkerder in je vel voelt.

Naar de Sportschool of niet ?  

Wanneer men aan lichaamsbeweging denkt, denkt men aan sporten. Helaas is sporten een van die bijzondere fenomenen waarvan je houdt, of waarvan de gedachte eraan je alleen al misselijk maakt. Vreemd genoeg is er geen tussenweg hoewel er natuurlijk genoeg mensen zijn die met tegenzin naar de sportschool gaan.

Ben jij ook een sporthater maar wil je toch blijvend afvallen, dan zijn hier een paar trucjes die je kunnen helpen naar de sportschool te gaan en gemotiveerd te blijven.

Kettlebell Workout – Thuis workout!

Hoe kun je sporten volhouden en zelfs een beetje leuk maken?

Het Begin:
De mens is doorgaans erg goed in het beginnen met van alles en nog wat, het probleem zit ‘em echter in het volhouden.

Er zijn meerdere mogelijkheden als het op sporten aankomt. Je kunt naar een sportschool gaan of er voor kiezen het individueel te doen. Beide opties hebben voor- en nadelen. Zo kost een sportschool geld en wellicht wil je niet dat iedereen je daar ziet. En hoewel zelfstandig sporten gratis is, ontbreekt de begeleiding en is het moeilijker gemotiveerd te blijven als je het in je uppie doet.

Wat je keuze ook is, het is van belang realistische doelen voor jezelf te stellen en langzaam aan te beginnen. Verwacht geen wonderen en gooi de handdoek niet in de ring als het wat zwaarder wordt of als je niet direct resultaat ziet. Mocht je bijvoorbeeld willen gaan hardlopen, begin dan met rustig aan met joggen over een korte afstand.

Volhouden:
Volhouden is dus moeilijker dan beginnen. De motivatie om door te gaan zit ‘em echter in de kleine dingen, zoals een verminderde kans op hart- en vaatziekten en andere welvaartsziekten. Daarnaast zul je je door het sporten fitter en vitaler gaan voelen, zal je humeur toenemen en zal je slaapritme verbeteren. Maar, de beste motivering van allemaal is dat je er gezonder en uiteindelijk slanker uit zult gaan zien. Maar alvorens deze voordelen te kunnen ervaren, zul je aan de slag moeten!

Ben jij een doorzetter of een afhaker?

Het is de natuur van de mens gericht te zijn op direct resultaat opleverende doelen. In deze context zou dat afvallen en slanke benen zijn. Als je in staat bent je naast deze doelen eveneens op procesgerichte doelen te richten, wat in deze context het verbinden van het goede gevoel over jezelf aan sporten en een gezond dieet zou zijn, dan heb je een grotere kans een gezonde levensstijl vol te kunnen houden. Probeer te voorkomen vast te komen zitten in een patroon van zogenaamd ‘doemdenken’. Een voorbeeld hiervan is een paar keer een training te missen waardoor dit doemdenken de kop opsteekt met als gevolg dat je er maar helemaal maar mee stopt. Het is niet erg een aantal keer de training te missen dus probeer deze gedachte te voorkomen, of negeer het, en ga weer zo vlug mogelijk aan het trainen.

Je Instelling Speelt een Doorslaggevende rol. 

Hoe je je opstelt tegenover sporten of lichaamsbeweging in het algemeen is van groot belang. Als je voordat je überhaupt gaat sporten als denkt: “Hier heb ik geen zin in” of “ Ik ben al zo moe”, dan zul je je lichamelijk hetzelfde voelen. Het gevolg zal dan ook negen van de tien keer zijn dat je al niet eens meer gaat sporten maar lekker thuis blijft. Het is dus van belang deze houding te voorkomen en aan het resultaat te denken: voel je je altijd niet ontzettend goed na het sporten? Dit goede gevoel krijg je alleen van sporten omdat je jezelf over een drempel heen hebt geholpen. Daarnaast worden er tijdens het sporten stofjes aangemaakt in je lichaam die je goed doen voelen.